Mondo med Shodo Harada Roshi sommeren 1993

 

Tim Pallis

 

 

SP¯RGSML:

Jeg vil gerne have et generelt rŒd med hensyn til praksis. Jeg forstŒr pŒ det hele, at man bliver n¿dt til at v¾re meget seri¿s, sŒfremt man ¿nsker at blive fuldkommen fri, eller hengive alle sine kr¾fter til dette ene ¿nske om at blive fri.

 

Jeg synes, at det er nemt nok at tilvejebringe energien hertil, nŒr man er i n¾rheden af en mester, men hvad nŒr man lever i en moderne verden langt v¾k fra mesteren og hele tiden bliver distraheret af de energier, som hindrer ens samlende koncentration?

 

SVAR:

Det er et meget vanskeligt problem. Som svar pŒ dit sp¿rgsmŒl bes¿ger jeg Europa denne gang, og jeg hŒber, at det blot er en begyndelse. I Sogen-ji praktiserer vi o-sesshin en hel uge hver mŒned, hvor vi sidder 12 timer daglig. Ud over dette er der to mindre sesshin hver mŒned, hvor vi sidder omkring tre eller fire timer om morgenen og om aftenen.

 

Det betyder, at vi n¾sten konstant er i o-sesshin i Sogenji. Der er altsŒ altid et meget rigt indhold i den daglige tr¾ning, rig pŒ den energi og praksis, som du n¾vner. Der er derfor et meget stort energioverskud til rŒde, som hj¾lper med at holde vor egen energi i live hele tiden.

 

Jeg er meget imponeret over, at deltagerne i denne 3 dages sesshin her i Danmark har lagt sŒ meget energi i det de g¿r, sk¿nt de jo ikke er vant til denne form for livsrytme, og jeg er derfor sikker pŒ, at de vil v¾re meget tr¾tte, nŒr de er f¾rdige med denne sesshin.

 

I Sogen-ji er vi derimod ret vant til at leve pŒ denne mŒde, og nŒr vi derfor kommer til en sesshin, bliver vi ikke sŒ udmattede af den og kan l¾gge ekstra energi ind i dens praksis.

 

Det er vigtigt i denne rytme altid at vedligeholde tr¾nings energien og altid at bevare fokus, opm¾rksomhed og interesse. Der er desv¾rre ikke lejlighed nok til at udvikle disse ting i den moderne verden. 

 

Det, jeg ideelt set hŒber pŒ, og som tager lang tid, er, at denne form for erfaring kan blive almen tilg¾ngelig for mennesker. Der b¿r v¾re mange steder og l¾rere overalt i verden, hvor man kan tage hen og arbejde pŒ denne mŒde, hvis man har behov for det - centre hvor man kan fokusere sin energi, forny sin energi eller vende tilbage til en ensrettet og energisk fokusering af opm¾rksomheden.

 

Det er derfor jeg er kommet her, og jeg f¿ler, at der er brug for mange flere steder som dette, hvor folk kan samles og sidde med denne intensitet, og l¾re at bevare denne rytme i deres liv og forts¾tte denne mŒde at leve pŒ sŒ meget som muligt. 

 

Selvf¿lgelig er det vanskeligt, nŒr man ikke til daglig befinder sig i et klostermilj¿, fordi der er sŒ mange ting som distraherer. Derfor er den n¾stbedste mulighed at have et sted, man kan tage hen for at lade batteriet op igen. Jeg tror sŒdanne steder er n¿dvendige overalt, for at man en vis tid kan vende tilbage til denne stimulerende livsform.

 

I fremtiden hŒber jeg, at det vil v¾re muligt at have mange af den slags tr¾nings programmer, som vi har i Sogen-ji, forskellige steder i verden, for at man kan l¾re at videref¿re den daglige energiske zen praksis hele livet igennem.

 

I Sogen-ji har vi sanzen to gange hver dag, om morgenen og om aftenen. Uanset hvordan du har det, bliver du n¿dt til at gŒ til sanzen. Lige meget, hvad det er, du gennemgŒr, er du tvunget til at have med mig at g¿re. Du har intet valg, og er tvunget  til at v¾re ligefrem og ¾rlig i dine svar.

 

SŒ jeg fŒr dig at se i alle mulige tilstande, og du kommer til at udtrykke dig under alle mulige forhold. Uanset din sundhedstilstand eller f¿lelsesm¾ssige tilstand skal du til sanzen to gange hver dag. Da dette altid kr¾ves af dig, vil du efterhŒnden kunne g¿re det helt enkelt og ligetil, og du vil blive meget Œben og ¾rlig i dit m¿de med mig.

 

Dette er en v¾ldig god mŒde at hj¾lpe mennesker til at v¾re deres klare, rene bevidsthed i enhver situation. Jeg ville blot ¿nske, at der ville v¾re mere tid til det, da det er en god mŒde at undervise pŒ, en god mŒde at vejlede pŒ og en god mŒde at hj¾lpe mennesker til at realisere deres klare bevidsthed.   

 

Det, jeg har talt om i denne sesshin, er den klare og rene bevidsthed, som er vor oprindelige natur. Denne bevidsthed er det essentielle i enhver religion. Hvis der var noget h¿jere eller lavere eller forskelligt fra dette, ville det ikke v¾re sandheden. Der kan kun v¾re Žn eneste ting, som er det sande ophav, som alle religioner leder os til forstŒelse af.

 

Uanset hvilken religion, siger de alle det samme og f¿rer os til den samme erfaring. Men det, der er n¿dvendigt lige nu i disse tider, er en religion, som i sin praksis har mulighed og interesse for at fŒ os til at bruge vor energi til at virkeligg¿re denne klare bevidsthed. Det mŒ v¾re en religion, som er levende og anvendelig for mennesker i dag.

 

SP¯RGSML:

Jeg kan se en splittelse mellem praksis og realisering. Lige nu er vi i live, og lige nu ser, h¿rer og f¿ler vi. Vi er ikke adskilt fra en sŒkaldt "omverden". Hvorfor skal vi da praktisere sŒ hŒrdt for at blive nul, for at blive tom som et spejl uden spejlbilleder i? En sŒdan praksis ser ud til at v¾re en adskillelse fra verden.

 

SVAR:

Hvis man virkelig er i stand til at v¾re dette steds livsenergi, lige nu, netop som man er, uden noget selvbedrag, uden nogen dualisme, hvis man virkelig kan opleve dette, hvert ¿jeblik, - ville  der ikke v¾re nogen grund til at tr¾ne eller praktisere eller blive nul.

 

Hvis man er i stand til at v¾re fuldkommen tilfreds med den mŒde tingene er pŒ, uden at bekymre sig over, at man ikke er i stand til at v¾re helt i nuet, uden at f¿le sig adskilt fra tingene, og uden at fornemme at der er et eller andet, som bringer Žn i vildrede, og som ikke tillader Žn at v¾re fuldkommen n¾rv¾rende lige nu, netop som man er, - er der ingen grund til at praktisere zen.

 

Men grunden til, at man tr¾ner i zen, er, at man ¿nsker at komme pŒ den anden side af sin misforn¿jelse med disse situationer. Denne utilfredshed er en f¿lelse af, at der enten er noget man tilf¿jer dette ¿jeblik eller mangler i dette ¿jeblik.

 

SP¯RGSML:

Er der store og smŒ satori, og er det at kalde satori for stor eller lille ikke ogsŒ en form for lidelse for de, som har haft satori? Kan man tr¾ne satori ligesom man tr¾ner sit Œndedr¾t?

 

SVAR:

Du henviser sikkert til nogle steder i Hakuin Zenji's skrifter, hvor han omtaler, at han har haft adskillige store dybe erkendelser og tall¿se smŒ erkendelser. Der er mange zen mestre, som har skrevet om disse ting.

 

De smŒ erkendelser finder f.eks. sted, nŒr man f.eks. er helt k¿rt fast i et eller andet, nŒr man har et problem man ikke kan l¿se, eller ikke kan finde en vej ud af et dilemma. Pludselig h¿rer eller l¾ser man et eller andet, som kaster lys over problemet, og man er med Žt i stand til at t¿ det op. Man ved nu, hvorledes man kan forts¾tte.

 

MŒske har man v¾ret igennem nogle dystre dage pŒ grund af problemet, men i dŽt ¿jeblik man l¾ser eller ser eller h¿rer noget bestemt, har man pludselig et svar pŒ problemet. Dette kan is¾r finde sted, nŒr man befinder sig i en stille og rolig sindstilstand.

 

Men denne oplevelse er ikke det samme, som det i zen, der omtales som "den store d¿d" eller dyb opvŒgnen. At v¾re i stand til Žn gang for alle i sin tr¾ning at komme forbi enhver f¿lelse af, at der er noget, man endnu ikke har gjort, eller at der stadig er noget, man b¿r g¿re i sin meditations praksis, kaldes undertiden at "bunden falder ud".

 

Det at v¾re i stand til virkelig at komme til det yderste punkt, at s¾tte alt man har, hele sit liv, pŒ spil for sagen og gŒ til det alleryderste punkt for den, mŒ g¿res mindst Žn gang i ens tr¾ning.

 

Det er ikke nogen overnaturlig sindstilstand, det er heller ikke noget man venter pŒ skal ske med Žn. Tv¾rtimod man giver sig i kast med at g¿re det ved at s¾tte alt, hvad man har, ind pŒ det. Og har man Žn gang oplevet dŽt sted, hvori man har lagt alt, og bunden sŒ at sige falder ud, da er man i stand til at se alle ting pŒ en ny mŒde, og man bliver ikke l¾ngere l¿bet over ende af alle livets smŒ ting.

 

Ens v¾remŒde er nu forandret, man ser tingene klart, og man har ikke l¾ngere f¿lelsen af, at der er noget, som endnu mŒ g¿res. Man har pŒ afg¿rende vis gjort ende pŒ denne f¿lelse og ved, at man er ankommet til dette sted med den.

 

Denne erfaring og de smŒ erkendelser, som omtales af Hakuin Zenji, er to forskellige ting. Der eksisterer ingen s¾rlig akkumulations proces eller opgradering af smŒ erkendelser, som til sidst f¿rer Žn til den dybe erfaring eller oplysning.

 

Men der er selvf¿lgelig, nŒr man praktiserer zazen, og man f¿ler sig  "tot", selvom man endnu ikke har nŒet den fornemmelse at v¾re fuldkommen "tot", som kun kommer af at bringe sin praksis til det yderste punkt, - den klarhed, som naturligt kommer med zazen eller af et sind, der er faldet til ro, og som g¿r Žn mere modtagelig for de smŒ erkendelser. SmŒ ting pŒ vejen til noget stort.

 

SP¯RGSML:

Jeg har opdaget, at nŒr jeg f¿ler, at alt gŒr galt, bliver jeg sŒ opfyldt af det, at det n¾sten er umuligt at fastholde Mu, som er min Kōan. Jeg er blevet bel¾rt om ikke at k¾mpe med Mu, men det er som om, jeg er faldet i en flod og pr¿ver at bruge Mu til at komme op, men ikke kan. Jeg tror ikke det er den rigtige mŒde, sŒ hvordan skal jeg forts¾tte?

 

SVAR

Det er vigtigt, at du ikke opfatter Mu som et "noget" der er til. Det er Mu, det er tomt, det er ikke noget, man kan bruge eller tage fat i, udnytte eller pr¿ve noget med. NŒr du er fuldst¾ndig optaget af, hvad du g¿r, sŒ optaget at du ikke har nogen fornemmelse af, at der eksisterer et selv, sŒ er det bevidsthedstilstanden Mu.

 

For at kunne realisere denne bevidsthedstilstand mŒ du arbejde kreativt og opfindsomt, ikke pr¿ve at bruge noget kaldet Mu, som sŒ begrebsligt bliver noget, du g¿r noget med. Dette bringer os til sp¿rgsmŒlet om, hvordan du kommer ind i denne bevidsthedstilstand?

 

Det er helt almindeligt at v¾re splittet pŒ en sŒdan mŒde, at vi betragter os selv og bed¿mmer os selv, mens vi foretager os et eller andet. Vi bliver sŒledes adskilt i to dele. Den ene side af dette er nyttig, den anden ubrugelig.

 

Vi mŒ unders¿ge vores egen v¾remŒde, for at forbedre den mŒde vi er pŒ. Hvis der f.eks. ikke var noget utilfredsstillende ved den mŒde, vi lever pŒ, ville vi ikke komme her, og vi ville ikke praktisere. Vi bliver n¿dt til at iagttage vores v¾remŒde for at vide, hvordan den er, og hvad vi b¿r g¿re.

 

Men hvis vi altid gŒr rundt og iagttager os selv, sŒ er det en splittelse, en opdeling i to dele. SŒ vi bruger iagttagelsesevnen til at iagttage vores adf¾rd for at se, hvad vi ¿nsker at g¿re ved den, men ogsŒ til at blive Žt med det vi g¿r, sŒledes at vi er fuldst¾ndig fri for enhver fornemmelse af at se eller at h¿re med vores ¿jne og ¿rer eller at v¾re med vores krop i fysisk forstand.

 

At v¾re fuldst¾ndig Žt med, hvad vi foretager os, er at praktisere Mu pŒ den rigtige mŒde. For at blive til Mu's bevidsthedstilstand, mŒ du slippe enhver tanke om Mu, og helt og fuldt blive til det du g¿r. NŒr du f.eks. fejer, skal du ene og alene feje med alt hvad du er, v¾re Žt med fejningen. Du mŒ ogsŒ v¾re Žt med madlavningen og det n¾ste og n¾ste du g¿r.

 

Du mŒ kaste dig selv ind i arbejdet med en sŒdan intensitet, at der ikke er plads til, at uv¾sentlige tanker kan indfinde sig og ikke plads til, at uv¾sentlige f¿lelsesm¾ssige tilknytninger kan vise sig, fordi det, du g¿r, l¾gger beslag pŒ al din kraft. 

 

Hvis du synes, at alt for megen uv¾sentlig fantaseren fylder dit sind, og at det er sv¾rt at fastholde en klar bevidsthed, nŒr du foretager dig et eller andet, - brug da Mu. Sk¾r de flakkende tanker over med Mu og bliv fri. GŒ derefter tilbage til en fuldst¾ndig optagethed af det, du netop g¿r.

 

Hvad enten det er reng¿ring eller gŒ ture, drejer det sig ikke om at fastholde Mu, mens du g¿r disse ting. Det drejer sig om at v¾re selve handlingen sŒ helt og fuldt, at du er tom for enhver fornemmelse af at g¿re det, eller at der er nogen, der g¿r det.

 

Dette er at v¾re Mu i den tomhed kun at v¾re selve udf¿relsen af arbejdet. At arbejde kreativt og opfindsomt pŒ at blive tom vil sige at blive til dette Mu i en bestemt situation, ikke at pr¿ve pŒ at bruge Mu til at blive noget.

 

Et godt eksempel pŒ, hvad jeg taler om, er at k¿re bil. Hvis du pr¿ver at koncentrere dig om Mu hele tiden, nŒr du k¿rer bil, vil der meget hurtigt ske en ulykke. Som du sikkert ved, er der sŒ mange ting du skal g¿re, nŒr du begynder at k¿re bil, at det er sv¾rt at koncentrere sig om, hvad der foregŒr omkring dig. Men nŒr du endelig er blevet vant til at k¿re bilen, kan du se et barn komme imod dig bagfra eller en bil komme imod dig forfra.

 

Alle disse ting er tilg¾ngelige for din opm¾rksomhed i alle retninger, fordi du ikke bekymrer dig om, hvad der sker med dig selv i det ¿jeblik. Du kan se alle disse ting, fordi du er tom for bevidstheden om, hvem det er, der k¿rer. Hvis du pr¿ver  at forf¿lge Mu hele tiden, vil du ikke v¾re i stand til at k¿re.

 

Dette g¾lder ogsŒ for enhver anden situation, som vi bliver helt Žt med. PŒ samme mŒde som vores opm¾rksomhed bliver Žt med k¿rslen, sŒ er Mu's bevidsthedstilstand alle vegne. Vi kan finde vejen til Mu ved at blive fuldst¾ndig Žt med enhver situationen lige meget hvornŒr.

 

Det er fordi, det er sŒ vanskeligt at virkeligg¿re dette, at vi bliver n¿dt til at praktisere. Og det er fordi, denne bevidsthedstilstand altid er tilg¾ngelig for os, og fordi, det er sŒ sv¾rt at bevare den og alt for nemt at blive revet v¾k fra at handle med kun Žt for ¿je, - at vi bliver n¿dt til at praktisere. At praktisere Mu er Žn af de mŒder, hvorpŒ man sŒ ofte som muligt, kan vende tilbage til den klare og tomme bevidsthedstilstand.

 

SP¯RGSML:

Jeg har et andet sp¿rgsmŒl i relation til dette. Mit arbejde er meget mentalt, jeg bliver n¿dt til v¾re analyserende hele tiden og er derfor i vildrede med hensyn til at v¾re i "tomhed", nŒr mit sind er aktivt. NŒr jeg arbejder, bliver jeg fuldst¾ndig optaget af det, jeg g¿r, og forsvinder ind i det, men det er stadig mentalt.

 

Undertiden fŒr jeg visuelle billeder, som jeg bruger, jeg arbejder som terapeut, andre gange er jeg mere analyserende. Hvad er v¾ren i den forbindelse? Og menneskelig tomhed? Jeg forestiller mig altid bevidstheden som tom, ingen tanker, nŒr jeg praktiserer Mu, sŒ jeg er en smule mystificeret.

 

SVAR:

Det er glimrende at l¾gge hele sin tankevirksomhed ind i sit arbejde, nŒr man er optaget af det. Det, jeg pr¿vede pŒ at sige f¿r, var, at hvad du end g¿r, selv om det involverer en t¾nkning, som ligger lige for, er fint nok, sŒ l¾nge du ikke er fuld af uv¾sentlige tanker om det, der foregŒr. F.eks. er de nyttige tanker, som vi g¿r os om ting, og som vi har brug for, for at t¾nke pŒ de ting vi foretager os lige nu, ikke uv¾sentlige tanker.

 

De uv¾sentlige tanker, jeg taler om, er ikke tjenlige for det, man g¿r i dette ¿jeblik. Enhver, som befinder sig i en have og ser en smuk blomst, kan blive slŒet af dens sk¿nhed, blive betaget, men hvis ens hoved er fuld af uv¾sentlige tanker, kan man slet ikke se det - det er det jeg mener! 

 

Hvis vi ene og alene g¿r, hvad vi g¿r, med alt hvad vi har i os, beh¿ver vi ikke alle disse uv¾sentlige tanker. Al den st¿j, som foregŒr i vores hjerne, kommer af, at vi har en slags h¿jr¿stet bŒndoptager indbygget i os, som hele tiden generer os.

 

Selv om vi pr¿ver pŒ at v¾re stille eller koncentreret eller pr¿ver pŒ at indstille alle vores tanker pŒ at v¾re positive og konstruktive med hensyn til det, vi foretager os pŒ en bestemt tid, fŒr vi hele tiden denne irrelevante st¿j, som vi ikke har brug for, og som tr¾tter og sluger vores energi.

 

SŒ at v¾re Žt med din t¾nkning fordi du har et job, der kr¾ver analytisk tankevirksomhed, sŒ l¾nge du g¿r det, fordi det er lige for og du skal t¾nke, er stadig Mu's bevidsthedstilstand.

 

Den sindstilstand, som fremkaldes af mange generende irrelevante tanker, er lidt for emotionel. I den tilstand er man ikke hel, energisk og "tot", men f¿ler sig adspredt af sine f¿lelser. Man f¿ler, at man bliver mere trist, melankolsk eller emotionelt pŒvirket af at opfatte ting, som ikke med sikkerhed er rigtige. Man befinder sig med andre ord i en f¿lelsesm¾ssig bundet, men un¿dvendig situation.

 

Hvis man derimod bruger sine tanker pŒ en produktiv og konstruktiv mŒde, vil man opdage, at man bliver mere klar, skarp og bevidst og derfor i stand til at bore ned i dybden af tingene.

 

Der er stor forskel pŒ den f¿lelsesm¾ssige kvalitet ved disse to sindstilstande, sŒ man bliver hurtigt klar over, om man er optaget af en masse un¿dvendig tankevirksomhed, eller om man bruger sin t¾nkning til at foretage sig noget konstruktivt og n¿dvendigt i ¿jeblikkets virkelighed.  

 

SP¯RGSML:

Er det i orden ikke at praktisere Mu, hvis man er helt absorberet i sit arbejde?

 

SVAR:

Hvis du praktiserer Mu g¿r du ikke dit arbejde godt nok. Du skal g¿re dit arbejde helt og fuldt. Hvis du g¿r dit arbejde og Mu samtidig, sŒ giver du ikke alt i dig selv til dit arbejde. Det er vigtigt at blive opm¾rksom pŒ, at man, ind imellem det stykke  arbejde, man lige er f¾rdig med og det n¾ste stykke arbejde, uv¾gerligt er optaget af at t¾nke alt muligt.

 

I et zen kloster er arbejdsgangen lagt sŒdan til rette, at der ikke er en spr¾kke Œben for un¿dvendig tankevirksomhed. De erfarne munke er meget bevidste om r¾kkef¿lgen af deres arbejde. De starter ikke med at luge haven for sŒ at feje gulvene og vaske dem for dern¾st at begynde madlavningen.

 

De begynder f¿rst med at vaske risen, h¾lder dem op i en sigte, for at de kan dryppe af. Dern¾st vasker de gr¿ntsagerne for at g¿re dem klar til suppen. Til sidst gŒr de i gang med reng¿ringen. De har en idŽ om, hvordan de skal tilrettel¾gge deres arbejde.

 

Da arbejdet er godt planlagt, beh¿ver de ikke at t¾nke det hele igennem hver gang, men kan blot f¿lge den s¾dvanlige arbejdsgang og g¿re arbejdet sŒ godt som muligt. NŒr de har gjort deres arbejde vel pŒ en ubesv¾ret mŒde og har lidt tid tilovers, gŒr de ind og "sidder" med en god og sikker f¿lelse, fordi de har gjort tingene som en slags meditations praksis.

 

De fleste mennesker, som har gjort deres arbejde f¾rdig, siger, selv om arbejdet er gŒet gnidningsl¿st, og de er fulde af energi: "Ah! Nu er vi endelig f¾rdige! Lad os sŒ slappe af!" Og sŒ fylder de deres hoveder med uv¾sentlige tanker.

 

Men de, der arbejder med en praksis, vender derimod tilbage til Mu og sidder med Mu, nŒr de er f¾rdige med deres arbejde og alt det, som optog dem under arbejdet. Det er et sp¿rgsmŒl om, hvorledes man l¾gger alt ind i bŒde arbejde og praksis.

 

Det, der ofte sker med mennesker, kunne kaldes: "hverken det ene eller det andet". NŒr man t¾nker pŒ Žn ting og g¿r noget andet, giver man hverken sig selv helt til det at t¾nke eller til det at g¿re noget.

 

Der er mennesker, som er gode til at arbejde, men som alligevel altid under arbejdet har noget tilbage i sig, som de t¾nker pŒ. Og nŒr de tager en pause, en fridag eller hviler sig, er der altid noget inden i dem, som ikke rigtig er i ro. Det er denne mŒde at leve pŒ, som ikke er god.

 

Det, der er vigtigt, er at g¿re, hvad du g¿r og kun det, og nŒr du sŒ skifter til det n¾ste, sŒ kun g¿re det. Du mŒ leve pŒ en sŒdan mŒde, at du er fuld af energi i alt, hvad du g¿r for ¿jeblikket og sŒledes, at du ikke bliver revet v¾k af tanker om noget andet.

 

Hvis de er forskellige fra eller ikke har noget at g¿re med det, du netop g¿r lige i det ¿jeblik, selv om de er positive eller konstruktive, er de ikke til nogen nytte pŒ det tidspunkt. NŒr du er f¾rdig med at g¿re, hvad du g¿r, mŒ du kunne falde fuldst¾ndig til ro.

 

Det er v¾sentligt at arbejde med Mu eller din praksis, sŒ du bliver istand til sŒ hurtigt som muligt at "afsk¾re" de ting, som du k¿rer fast i, og som stopper den frie str¿m. Jo l¾ngere du sidder fast, des tungere bliver du, og des mere f¿ler du dig revet v¾k fra en opm¾rksomhed, som fylder dig.

 

Det vigtigste er at l¾re, hvordan man hurtigt kan skille sig af med eller "afsk¾re" det, der forstyrrer og distraherer Žn, og sŒ straks vende tilbage til den totale fokusering af, hvad man g¿r lige for ¿jeblikket.

 

SP¯RGSML:

Jeg har i omkring 10 Œr arbejdet hŒrdt pŒ at give slip pŒ mine tilknytninger. Rōshi sagde to ting, som forekommer mig at v¾re paradoksale. NŒr jeg skal slippe en tilknytning eller opgive den, bliver jeg fyldt af f¿lelser og tanker og mŒ igennem noget smerteligt for at slippe tilknytningen.

 

Rōshi talte om, hvorledes ens sind i dagevis kan v¾re blokeret, sŒledes at der mŒ en ydre ting til, for at man pludselig kan se tingene pŒ en ny mŒde. Jeg tror, at jeg mŒ igennem denne lidelse, og sŒ siger han, at vi, nŒr vi bliver fyldt af disse un¿dvendige tanker, mŒ skille os af med dem sŒ hurtigt som muligt. Men hvordan skiller jeg mig af med dem og samtidig gennemgŒr denne proces? Er der en anden mŒde at g¿re det pŒ, eller hvad taler han om?

 

SVAR:

Der er noget, som kaldes at "bunden falder ud". Vi mŒ forstŒ, at dŽt virkelig at gennemf¿re dette, at s¾tte alle ting til side for dette, og gŒ ind i det med alt hvad vi har, er noget, der kr¾ver en livsopgave. Det er derfor, det forekommer dig at v¾re et paradoks, for sŒdan som du beskriver det, ser det ud til, at det kun drejer sig om at arbejde pŒ sin f¿lelsesm¾ssige udvikling og sine emotionelle problemer.

 

Men nŒr man beslutter sig for at give hele sit liv, str¾ben og energi uden forbehold til virkelig at "bryde igennem", sŒ mŒ man pŒ en vis mŒde l¾gge alt det, du taler om, til side. Det drejer sig nemlig om, at man har et problem, som man ikke kan l¿se, et virkeligt stort dilemma, som man i bred forstand skal finde en l¿sning pŒ, og som vil v¾re svaret pŒ ens hele livsproblem.

 

At s¾tte alt til side, som indtil da har v¾ret vigtigt for en, for kun dette ene sigte at "bryde igennem", mŒ derfor g¿res til et mŒl i sig selv Žn gang for alle. Det, som kaldes "ordination" eller "indvielse" betyder ikke n¿dvendigvis en formel munke- eller pr¾steindvielse, hvor man lover materiel og fysisk afholdelse.

 

Det betyder, at man s¾tter alt i sit liv ind pŒ det ene mŒl, som man har besluttet sig til. Dette er lettere for mennesker, som er plaget af et s¾rligt problem, fordi de f¿ler sig tr¾ngt op i en krog. Det er den slags mennesker, som opgiver alt. Alle de ting, som forekommer at v¾re f¿lelsesm¾ssige sammenh¾nge, og som vi s¾dvanligvis arbejder med til daglig, mŒ l¾gges til side for en rum tid for at kunne g¿re dette ene.  

 

NŒr man sŒ er "brudt igennem", kommer man til det sted, der bliver beskrevet som "dyb uvidenhed", som er tilstede, uden at man er generet af at v¾re uvidende. Det er ikke sŒdan, at man ikke ber¿res af tingene i livet, men selv om de ber¿rer Žn, lader man sig ikke pŒvirke af dem, man lader ikke nogen del af sig reagere pŒ dem.

 

Man er stadig under deres indflydelse, men man er ikke bundet af dem eller tilskyndet af dem. PŒ livets vej er legen stadig i fuld gang, men der er ikke noget, man bliver kostet  eller trukket rundt af. Dette er den ideelle tilstand efter oplysningen, efter at "bunden er faldet ud", og det sker i st¿rre eller mindre udstr¾kning.

 

SP¯RGSML:

NŒr De taler om at "bunden falder ud" og om at l¾gge alle kr¾fter i, mener De sŒ den str¾bsomhed, man l¾gger for dagen under zazen eller i en sesshin, eller hvilken situation t¾nker De pŒ, nŒr man s¾tter sŒ meget ind pŒ det?

 

SVAR:

En sesshin er en sŒdan desperat situation, det er Žn mŒde at g¿re det pŒ. En anden mŒde at opfatte sin situation pŒ er at sammenligne den med dŽt at befinde sig pŒ randen af d¿den. Hvis man f.eks. har en meget alvorlig sygdom, som ikke kan kureres uden et mirakel, og der derfor ikke er noget hŒb tilbage, vil der v¾re en fornemmelse af, at der er noget, man mangler at fŒ gjort.

 

Der er en slags pŒtr¾ngende n¿dvendighed, noget man stadig ikke er tilfreds med, som man ved, at man bliver n¿dt til at fŒ gjort. Det er denne fornemmelse jeg taler om. Derfor findes der ikke nogen bestemt metode, som kan skitseres og planl¾gges, til at gribe sagen an pŒ.

 

SP¯RGSML:

I den forbindelse ser det ud til, at mit sociale liv fungerer pŒ en sŒdan mŒde, at det ikke er muligt at l¾gge den form for indsats i hele vejen igennem. Er det en illusion? Skal jeg v¾re i stand til i det daglige liv at praktisere zen pŒ en sŒdan mŒde, at mit familieliv og sociale liv ogsŒ fungerer perfekt? Eller bliver jeg n¿dt for en tid at isolere mig et eller andet sted for virkelig at bore mig ind i problemet og praktisere indtil "bunden falder ud"? Dette er et dilemma for mig.

 

SVAR:

Det sp¿rgsmŒl er mŒske et af de mest n¾rliggende hos mange som tr¾ner zen. Her er der er noget, som er meget vigtigt at forstŒ klart. Selvf¿lgelig er det hele et sp¿rgsmŒl, som vedr¿rer sindet og dets dybere aspekter, og det skulle derfor ikke v¾re n¿dvendigt at medregne afh¾ngigheden af milj¿et, da det jo ikke handler om det, men om at "udvikle" det sind, som vi altid er inden i.

 

NŒr det er sagt, betyder det ikke n¿dvendigvis, at sŒdan er det. Vi ved godt, at mennesket er meget svagt, og at det er vanskeligt at fastholde selv de ting, som vi f¿ler, er aller vigtigst for os under forskellige omst¾ndigheder.

 

Jeg er f.eks. ikke gift og kan derfor give mine elever 24 timer af min dag. Det bliver jeg n¿dt til for at fastholde deres opm¾rksomhed, tillid og tro pŒ mig. Hvis jeg giftede mig og fik kone og b¿rn, sŒ ville jeg mŒske ikke bevidst give dem ekstra af min tid, men mine elever ville opfatte det sŒdan.

 

Hvis jeg gav lige meget tid til min familie og til mine elever, sŒ ville min kone og b¿rn ikke forstŒ det, for de ville have behov for mere opm¾rksomhed.

 

Selvom jeg ville ¿nske, at jeg kunne v¾re alt for mine elever, ville situationen ikke tillade mig at g¿re det. Der ville blive stillet andre krav til mig, alt afh¾ngig af de situationer jeg befandt mig i. Det ville v¾re umuligt for mig at yde det n¿dvendige arbejde, som jeg har forpligtet mig til i to helt forskellige retninger.

 

Selv om man har et bestemt ¿nske og et fast engagement, kr¾ver de menneskelige omst¾ndigheder, man er involveret i mange ting, som tvinger Žn v¾k fra den helhjertede indsats og praksis.

 

Men det er absolut heller ikke sŒledes, at man med sikkerhed vil kunne virkeligg¿re det, hvis man tager et sted hen langt v¾k, hvor betingelserne for praksis er bedre. Man mŒ v¾re klar over, at blot fordi man mŒlbevidst tager et andet sted hen, hvor man er fri for sine tidligere sociale forbindelser, betyder det ikke, at det vil lykkes en at "bryde igennem" eller at "bunden falder ud". 

 

Du mŒ se bort fra disse to sider af dilemmaet, for det er mere vigtigt, at det er absolut n¿dvendigt for dig at praktisere, som om du ikke har lang tid tilbage at leve i. Du mŒ v¾re sŒ desperat, at du er istand til at g¿re det og kun dŽt lige nu, uanset hvilken situation du befinder dig i.

 

Dette er en foruds¾tning eller en n¿dvendig betingelse for at en "gennembrydning af bunden" kan finde sted. NŒr dette bliver det allervigtigste for dig, sŒ er sp¿rgsmŒlet om, hvor du skal gŒ hen for at g¿re det, underordnet. Det skal v¾re et br¾ndende ¿nske om, at du mŒ g¿re det, og at du ikke kan g¿re andet.

 

SP¯RGSML:

To sp¿rgsmŒl! For at gŒ tilbage til mester Joshu! Er satori, Mu eller Ku det samme eller ej? Hvad er forskellen? Hvis man bruger sin begynder kōan og fŒr sin oplysning fra den, er den sŒ brugt op som en "brug og smid v¾k kop", eller kan man bruge den igen og igen til at "grave" videre med? Og vedr¿rende dette, hvorfor er der da forskellige kōan?

 

SVAR:

For det f¿rste er brugen af ord som Mu og Ku og Joshu's kōan, som du meget vel ved, blot ord. Det, der udtrykkes og udpeges af disse forskellige ord, er en erfaring, som pŒ en vis mŒde ikke kan beskrives i ord. Det er n¿dvendigt at vide, hvornŒr de er det samme, og hvorledes man skal bruge dem.

 

Hvis du betragter Joshu's Mu som en begynder kōan og sp¿rger, om den kan bruges til at gŒ videre i dybden med eller ikke, er det at forholde sig til den, som om den blot er en samling ord om et eller andet. Men det er faktisk ikke det den er, for en kōan er i sig selv en bevidsthedstilstand.

 

Joshu har givet os denne Mu kōan som et udtryk for en

bevidsthedstilstand, og den eneste mŒde, vi kan tr¾de ind i den pŒ, er at blive til denne bevidsthedstilstand. PŒ den mŒde bliver den til noget, som ikke er begr¾nset af ordene i denne kōan.

 

Den giver os et fingerpeg om at virkeligg¿re bevidsthedstilstanden ved netop at arbejde med den. Da kōan er et udtryk for Joshu's bevidsthedstilstand, kan du ved at arbejde med den finde ud af, hvordan du skal praktisere for at virkeligg¿re den samme bevidsthedstilstand, som Joshu var i, da han sagde det, der er nedskrevet i kōan.

 

For at blive til denne bevidsthedstilstand, mŒ man gŒ helt ind i den. At forstŒ den halvt med sit intellekt og halvt med sin erfaring duer ikke. Man l¾rer den ikke at kende ved at forholde sig til den pŒ den mŒde. Derfor mŒ kōan v¾re ens vejleder i at kaste sig helt ind i praksis og skille sig af med alt andet. Dette giver os adgang til helt og fuldt at blive til denne erfaring.

 

Det n¾ste sp¿rgsmŒl er, hvorfor vi beh¿ver flere kōan at arbejde med? Sagen er for det f¿rste, at det er muligt at "bryde igennem" i st¿rre eller mindre grad med den f¿rste kōan. For det andet at der er megen visdom at hente i den videre tr¾ning og udvikling.

 

De efterf¿lgende 1700 kōan kan bruges til at udforske og udvide alle de forskellige mŒder, hvorpŒ den realiserede bevidsthedstilstand kan udtrykkes. Det g¾lder om at l¾re at bruge den klogt til at hj¾lpe andre med at bryde igennem pŒ samme mŒde.

 

Buddha underviste hele sit liv, og der findes mange dialoger med ham. I Tang perioden (618-907) i Kina var der allerede 4000 buddhistiske tekster, og nu er der titusind. Hvis vi t¾nker pŒ alle de mange ord i disse tekster, kan det undre os, at det siges, at Buddhas dharma er hinsides alle ord.

 

Men grunden er, at tall¿se mennesker fra forskellige kulturer gennem de sidste 2500 Œr har haft behov for at h¿re dharmaen pŒ mange forskellige mŒder og fra alle mulige synsvinkler for at finde vej til den samme bevidsthedstilstand. Det er derfor, at vi har alle disse mange kōan, sŒ l¾reren kan hj¾lpe enhver, der kommer til ham, individuelt.

 

Mesteren bruger de forskellige kōan i givne situationer for at vejlede de, der har et specielt sp¿rgsmŒl, som afspejler deres s¾rlige mentale tilstand. En kōan er et hj¾lpemiddel til at uddybe ens erkendelse, nŒr "bunden er gennembrudt", og g¿re Žn bevidst om dette sted.

 

SP¯RGSML:

Det forekommer mig, at mange mennesker, som bliver oplyst, pŒ et eller andet tidspunkt af deres liv er blevet mishandlet eller har v¾ret n¾r ved at d¿. Jeg har patienter, som er blevet fysisk eller seksuelt mishandlet, og de har haft oplevelser, som jeg synes ligner det man i zen kalder opvŒgnen. Det er for mig et underligt paradoks. Kan mennesker, som ikke er blevet mishandlet, overhovedet blive v¾kket?  

 

SVAR:

Det er netop sŒdan, at opvŒgnen lettere kan realiseres fra en ekstrem belastet tilstand. Det, at nogen bliver n¿dt til at gennemgŒ meget vanskelige eller frygtelige omst¾ndigheder for at blive vŒgen, viser, hvor langt vi er kommet v¾k fra vores klare bevidsthed. Vi bliver som regel ikke rystet rigtig vŒgen, med mindre sŒdan noget sker med os. Men det betyder pŒ ingen mŒde, at man skal v¾re mishandlet, for at man kan blive vŒgen.

 

Selv om vi tror, at vi ikke er kontrolleret af vores ego, er der stadig noget tilbage, og kun nŒr vi gennemgŒr ekstreme omst¾ndigheder, tvinges vi til at opgive tilknytningen til dette ego. Selv om mennesker uds¾ttes for store lidelser, er det bestemt ikke sikkert, at de fŒr chancen for at slippe egoet. Men det er rigtigt, at vi har meget sv¾rt ved selv at virkeligg¿re dette, uden at vi befinder os i en ekstrem situation, som giver mulighed for at  slippe  egoet.

 

Astronauten Russell Sweichardt's oplysning er et godt eksempel. For ham var det blot n¿dvendigt at tr¾de udenfor vores s¾dvanlige jordiske milj¿ og den mŒde at opfatte tingene pŒ. Det var ikke for ham noget frygteligt eller pinefuldt han skulle igennem. Men i det "ydre rum" befandt han sig i en situation, hvor han overskred den s¾dvanlige mŒde at opfatte tingene pŒ, den ramme som ting i al almindelighed viser sig i.

 

Han befandt sig i det ydre rum, men foretog sig ikke noget s¾rligt. Han var der bare! Og det skete for ham! Fordi den mŒde han s¾dvanligvis sŒ tingene pŒ, ikke var tilstede. Han var, sŒ at sige, fjernet fra det i det ¿jeblik. Det er et eksempel pŒ en, som ikke var i en pinefuld situation, men for hvem det skete, fordi han befandt sig i en us¾dvanlig situation.  

 

SP¯RGSML:

Jeg er meget forbavset over at Rōshi anbefaler os at bruge Gate gate paragate parasamgate bodhi svaha som et mantra. Er det ikke en helt anden praksis end zazen? Jeg forstŒr, at zazen drejer sig om at blive Žt med det, vi foretager os. Kun at sidde, eller hvis vi foretager os noget andet, sŒ kun at g¿re dette.

 

NŒr man bruger et mantra, putter man sŒ ikke noget ind i sindet, som ikke var der f¿r, og bruger det som et redskab til at komme et eller andet sted hen? Er det ikke en praksis, som minder om at recitere Om Mani Padme Hum?   

 

SVAR:

Det drejer sig om den rigtige mŒde at bruge et mantra. Hvis vi bruger et mantra til at bede Gud om en tjeneste, eller om hj¾lp, eller for at fŒ kr¾fter til noget, eller b¿nfalder en magt udenfor os selv, er det ikke det, jeg taler om!

 

Det jeg mener er, at vi b¿r recitere den pŒ en sŒdan mŒde, at vi oph¾ver selve bevidstheden om at bruge mantraet. Jeg taler om virkelig at opleve livsenergiens gl¾de i og med at gentage dette mantra. At bruge det pŒ denne mŒde muligg¿r en fordybelse i samadhi.

 

Vi mŒ ikke bruge det som et budskab til en gud, eller noget vi g¿r for at betale for et eller andet, som vi ¿nsker skal h¾nde os. Dette misforstŒs ofte. Man skal altsŒ bruge et mantra for at fortabe sig selv i gentagelsen af det og derved opleve den gl¾de, det er at v¾re i live.

 

At bruge gate gate paragate parasamgate bodhi svaha opfindsomt og kreativt vil sige at afsk¾re vor egoistiske tilknytning til ting. Det er et udtryk for den nuv¾rende livsenergi, netop som den er, og at fylde det hele ind i brugen af dette mantra og v¾re glad. T¾nk ikke pŒ i morgen eller pŒ, hvad der mon vil ske os, eller hvad vi eventuelt bliver til, hvis vi bruger det.

 

SP¯RGSML:

Vi har talt meget om oplevelser. Jeg har et problem med hensyn til denne mŒde at t¾nke pŒ. Vi objektiverer disse oplevelser. Vi taler om satori, og vi g¿r den til en oplevelse, som vi objektiverer. Vi isolerer nogle ¿jeblikke eller indsigtsfulde glimt og har forventninger om fremtidige oplevelser. Det ser for mig ud som om, at denne mŒde f¿rer os v¾k fra det essentielle, fordi vi bliver for optagede af den indre bŒndoptagers zen snak.

 

SVAR:

Hvad du siger er helt rigtigt, at objektivere er et stort problem. Det er et lignende problem, at g¿re det, man har oplevet til en ting man b¾rer rundt pŒ. I stedet for at afsk¾re oplevelsen, tror man, at der er sket noget vigtigt, og derfor pr¿ver man at gentage den og holde den ved lige. Dette er en virkelig stor hindring i ens praksis og ogsŒ i ens liv.

 

Den eneste meningsfulde oplevelse mŒ v¾re den, som l¾rer Žn at afsk¾re og give slip pŒ alle egoistiske tanker. Det giver altsŒ slet ingen mening f.eks. at fremh¾ve en oplevelse, som handler om at blive fri og forstŒ, at det betyder ikke at have et ego l¾ngere og sŒ alligevel tr¾kke rundt med denne oplevelse for at pryde egoet. Det, som er vigtigt, er, hvert ¿jeblik at afsk¾re alle disse ting, forventninger om fremtiden, fortidens h¾ndelser og blot leve i dette ¿jeblik.

 

Disse oplevelser d¿r ikke i dig. Det er som at tage pŒ en lang rejse: NŒr en oplevelse har haft virkelig stor betydning for dig, falmer den ikke alene fordi du ikke t¾nker pŒ den og ikke pryder dig selv med den. Den er der, ligesom du ser et landskab og ser ting ske. Man t¾nker ikke pŒ det hele tiden, men dit liv er pŒ en vis mŒde forandret, fordi disse ting er h¾ndt dig.